Sidor

måndag 28 oktober 2013

Vinterdagbok

Vanligtvis när någon ber mig räkna upp mina top 5 författare så har Paul Auster en given plats på den listan så därför blev jag glad när jag såg att han gett ut en biografi. Sen läste jag lite recensioner och dom var inte så värst glödande, mer lite små-gillande med ett 'var det här allt vi fick'

Det är alls inte dåligt, jag gillade att läsa Austers vinterdagbok. Men den grep aldrig riktigt tag. Det känns mer som något skrivet för en spalt i en tidning än en äkta dagbok. Allt blir lite rapsodiskt och en massa listor som visserligen är intressanta men samtidigt lite opersonliga.

Auster listar sina ärr, sina bostäder, det sätt varpå släktingar dött, sina många resor, sina flickvänner. Det är egentligen bara när han skriver om sin hustru Siri Hustvedt och den förälskelsen som dom vårdat ömt i över 30 år som jag kan känna något.

Jag kommer fortfarande läsa allt som Paul Auster ger ut men denna kan jag bara ge 2½ stjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar