Sidor

onsdag 30 oktober 2013

Expeditionen - Min kärlekshistoria


Redan undertiteln anger vad för slags bok det är, en bok om Bea Uusmas passion för Andréexpeditionen.

På 313 sidor och i 15 år har hon längtat till Vitön och efter att lösa mysteriet med det 3 polarfararnas död. Det är spännande och gripande, jag kan inte släppa boken trots att jag 'borde' läsa ut annat först. Skulle bara bläddra lite och sen blev jag fast i isen jag med. Här finns allt! Äventyret, glädjen och stoltheten att göra något 'Viktigt'. Det dumdristiga i hela expeditionen, att ge sig ut dit utan att ha testat allt 100 gånger, den naiva tilltron till människans överlägsenhet alla element och alla hungriga isbjörnar. Förtvivlan över kylan, magont, blåsor på fötterna, äckligt köttpulver, isflak som driver fortare än dom kan gå. Grälsjuka och desperation. Hemlängtan och kärlekslängtan. Ett hjärta som till slut får hitta hem.

Det är en kärlekshistoria och en detektivhistoria. En sån bok som är full av bilder och listor och diagram men mest av allt en bok full av passion!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar