Sidor

söndag 20 oktober 2013

Ut och stjäla hästar

Per Petterson är en ny författare för mig och jag lånade två böcker av honom på en gång så kommer läsa 'Jag förbannar tidens flod' lite senare. Den här handlar om Trond, en norrman som flyttat ut i obygden kring år 1999 men minns tillbaka till året 1948 när han som pojke tillbringade en sommar på ett liknande ställe, i en stuga vid en älv nära svenska gränsen. I ytterligare återblickar får vi följa fadern som var en motståndsman under andra världskriget, en riktig hjälte.
Men den sommaren 1948 tas ett avgörande steg av alla inblandade, ett skott avlossas, ett fågelbo krossas, en pojket tar bussen hem till Oslo ensam och en pappa blir som ett spöke. Som läsare får vi aldrig veta om pappan blir en pappa i en annan pojkes liv, får oss kan han lika gärna bara ha stannat där vid älven.
Lite så känns faktiskt personutvecklingen med. I vissa övergångar mellan tiderna har jag först svårt att följa vem som pratar, gammalmannen Trond eller pojken. Det är kanske det som är varför jag bara ger boken 3 stjärnor.
Jag läste några recensioner som kallade Trond sorgsen, men för mig är han bara som män är som mest omkring här, lite tillbakadragen och tystlåten, man visar inte så mycket känslor. I det påminner han mig om min egen far, lite karg, ordningsam och metodisk och väldigt reserverad mot alla som inte är hundar eller små barn.
Betyg *** eller tja kanske *** + ½*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar