Sidor

fredag 1 november 2013

Inbox

Fick alla dessa böcker samma dag nu i veckan, det är månadens skörd, fast jag tror det kan komma nån till nu i November.
I alla fall så är 'Infinite jest' och 'The Etched City' från Amazon marketplace för 1 penny så dom betalade jag bara 40kr frakt för.
Dom andra tre är väl höstens bestsellers. The Luminaries vann Booker Man priset. Jag har kompisar som läser den nu och älskar den. Tartts 'The Goldfinch' var ju ett måste!

Sen så på ett infall lade jag till 'A tale for the time being' och det är även den som jag valde att börja läsa i först.
Ozekis bok handlar om en dagbok i en Hello kitty lunchlåda som författaren Ruth hittar på stranden nån månad efter Tsunamin i Japan.  Nao är en japansk flicka som sitter på ett maid-café och skriver sin berättelse. Jag vill veta mer om både Nao och om Ruth.

Alltid när jag för en massa böcker på en gång så börjar jag med att läsa första meningarna i varje och den som jag knappt kan sluta läsa blir den som jag tar först.

“Print is predictable and impersonal, conveying information in a mechanical transaction with the reader’s eye. Handwriting, by contrast, resists the eye, reveals its meaning slowly, and is as intimate as skin.”

Själv skriver jag också i min dagbok med penna på papper. Inte för att jag bjuder någon in att läsa den men för att det känns bäst så. Den här månaden var det tänkt att jag skulle testa skriva lite för NaNoWriMo men jag vill nog hellre läsa.

I boken finns det här citatet från en annan bok:
“Once the writer in every individual comes to life (and that time is not far off), we are in for an age of universal deafness and lack of understanding.”
Milan Kundera, The Book of Laughter and Forgetting

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar